بزودی دوره های مجازی همراه با مدرک فنی حرفه ای و دوره های حضوری بیشتر در شهرهای جدید(منتظرمان باشید)
0

قالب تزریق پلاستیک چیست؟

حالت شب

طراح قالب تزریق پلاستيك شغلی پردرآمد است كه در مهارت خانه فراخواهید گرفت. این شغل در حوزه مكانيك مي باشد و شايستگي هايي از قبيل تحليل ساختمان عمومي قالب و روش هاي ساخت انواع قالب را دارا می باشد.

همچنین طراح قالب تزریق پلاستیک می تواند با محاسبه انواع سيستم هاي پران – تغذيه – سطح جدايش – سيستم خنك كاري – اسپليت ها – ماهيچه ها و استفاده از سيستم هاي استاندارد، طراحي انواع قالب ها را انجام داده و پس از كنترل نهايي و تاييد، روش ها و مراحل ساخت قالب را تعيين كند و طرح قالب مورد نظر را براي توليد ارسال نمايد.

اين شغل با مشاغلي از قبيل قالب سازها، مهندسين مكانيك، ابزار سازها، ريخته گران، تزريق كاران، تراشكاران، ماشين كاران CNC و بخش هاي مختلف صنعت در ارتباط مي باشد.

ثبت نام در دوره: آموزش دوره حضوری طراحی قالب تزریق پلاستیک در چهارباغ اصفهان

گواهینامه فنی و حرفه ای دوره طراح قالب تزریق پلاستيك در مهارت خانه

قطعا بعد از گذراندن دوره آموزشی طراح قالب تزریق پلاستيك یکی از سوالات هنرجویان، نحوه صدور گواهینامه یا مدرک برای هنرجویان دوره می باشد. طبق سرفصل فنی و حرفه ای، حداقل ميزان تحصيلات هنرجویان فوق ديپلم فني می باشد و باید آشنایی نسبی با رایانه داشته باشند.

دقت شود هر موسسه و آموزشگاهی می تواند مدرک پایان دوره صادر کند اما معتبرترین مدرک دوره طراح قالب تزریق پلاستيك از طرف سازمان فنی و حرفه ای صادر می شود.

پس از اتمام دوره آموزشی، هنرجو می بایست آزمون تئوری و سپس آزمون عملی را در سازمان مرکز استان امتحان دهد و پس از کسب حداقل نمره قبولی، مدرک طراح قالب تزریق پلاستيك برای ایشان صادر خواهد شد. مدارک صادر شده از این سازمان دارای کد استاندرد ISCO می باشد که در بیش از 186 کشور دنیا مورد اعتبار می باشد.

حتما سوال پیش می آید که محتوای آموزشی دوره طراح قالب تزریق پلاستيك مهارت خانه چیست و چه مواردی در آن آموزش داده می شود. ابتدا به بررسی اجمالی از اجزا و مشخصات قالب تزریق پلاستیک می پردازیم و سپس پیرامون مباحث آموزشی صحبت خواهیم کرد.

در این دوره حضوری سعی شده است که تمامی سرفصل سازمان فنی و حرفه ای پوشش داده شود تا هنرجویان خیالشان از بابت آزمون و مدرک راحت باشد و همچنین موارد بسیاری که هنوز واردسرفصل نشده و مطابق نیاز روز بازار است در دوره گنجانده شود که اهم آن به اختصار توضیح داده می شود.

بیشتر بدانید: پایتون Python چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

– تقسیم بندی های قالب تزریق پلاستیک

از نظر كلی قالب های پلاستیك به دونوع تقسیم می شوند:

  1. قالب های با راهگاه سرد
  2. قالب های با راهگاه گرم

تزریق پلاستیک

از نظر ساختمانی قالب تزریق پلاستیک بر دو نوع می باشند:

  1. قالب های دو صفحه ای: در قالب های دو صفحه ای پلاستیک، راهگاه بین دو صفحه سنبه و ماتریس جایگذاری شده است.
  2. قالب های سه صفحه ای: که تعداد صفحات قالب و خط جدایش آن ها بر اساس عواملی مانند تعداد حفره های قالب، شكل قطعه پلاستیكی، نوع ماشین تزریق، نوع مواد مصرفی و سیستم خروجی هوا و … تعیین می شوند.

اصولاً در هر قالب تزریقی دو بخش اصلی وجود دارد:

1- بخش ثابت قالب (نیمه ثابت) كه در این نیمه مواد گرم تزریقی پلاستیك تزریق می شوند.

2- بخش متحرك (نیمه محرك) كه در قسمت متحرك ماشین تزریق بسته می شوند و سیستم و مكانیزم بیرون اندازی قطعات اكثرا در آن قرار دارد.

تعیین تعداد حفره ها و محفظه های قالب از نكات مهم طراحی قالب های تزریقی می باشد.

قالب های پلاستیك در این زمینه بر دو نوع هستند:

  • 1- قالب های تك حفره ای:در مواردی از قالب های تك حفره ای استفاده می شوند كه مقدار تولید قطعه پلاستیكی محدود می باشند.

بنابراین طراحی و ساخت قالب های تك حفره ای از نظر زمان ساخت و مسائل اقتصادی ارزان تر تمام خواهد شد.

  • 2- قالب های چند حفره ای:اگر تعداد فرآورده های تولیدی زیاد باشد، بالاخص در مواردی كه قطعه هم كوچك باشد از روش طراحی و ساخت قالب های چند حفره ای استفاده می شود.

ماشین ابزارهای مورد نیاز جهت ساخت قالب ها بطور معمول عبارتند از:

  • ماشین تراش و فرز
  • دریل
  • اسپارك
  • وایرکات
  • ماشین های فرز و تراش CNC

ساختن تك تك اجزاء قالب در واحد ماشین كاری صورت می گیرد.

تزریق پلاستیک

اگر قصد ورود به حرفه قالب سازی را دارید باید بدانید که قالب سازی دنیایی بدون انتها می باشد که حتی اگر تمام عمر کاری خود را در این حرفه سپری کنید باز نسبت به گستردگی این حرفه در الفبای آن به سر می برید.

حرفه قالب سازی به زیر شاخه های زیر تقسیم بندی می شود:

  • طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک
  • طراحی و ساخت قالب های دایکاست
  •  قالب های اکستروژن
  • طراحی و ساخت قالب های فلزی
  •  قالب های بادی
  • طراحی و ساخت قالب های برشی
  •  قالب های خم
  • طراحی و ساخت قالب های کشش عمیق
  •  قالب های پروگرسیو
  • طراحی و ساخت انواع قالب های فلزی

در دوره آموزشی تزریق قالب پلاستیک به عنوان اولین دوره سطح از قالب سازی یکی از پرکاربردترین انواع قالب سازی آموزش داده می شود.

قالب سازی تزریق پلاستیک از متداول ترین انواع قالب گیری است که در آن گرانول حرارت دیده و یا مواد پلاستیکی خرد شده و تحت حرارات قرار گرفته توسط دستگاه تزریق پلاستیک به داخل محفظه قالب تزریق می گردند.

پس از آنکه مواد مذاب پلاستیکی درخل محفظه قالب سرد شد، کفه های قالب از هم باز دشه و قطعه به بیرون پرتاب می گردد.

در طراحی قالب تزریق پلاستیک مهم ترین قسمت طراحی محفظه قالب است که در این پودمان این کار با نرم افزار کتیا انجام می گردد.

 

سازمان فنی و حرفه ای دوره ای تحت عنوان “قالب تزریق پلاستیک” در گروه شغلی مکانیک ارائه داده است. کد ایسکو برای این دوره 214440410010051 است که در سال 1388 تدوین شده است. سرفصل ارائه شده به شرح زیر است:

 

مراحل آموزش قالب تزریق پلاستیک طبق سرفصل فنی و حرفه ای چگونه است؟

1- توانايي تحليل ساختمان عمومي قالبهاي تزريق پلاستيك و اجراي آن

در این دوره ابتدا اصطلاحات و واژه هاي فني مربوط به قالب، روش هاي طراحي ساختمان قالب، تئوري هاي مربوط به انواع حفره ها و ماهيچه ها ي قالب، انواع نگهدارنده ها و محل استفاده از آنها در قالب، قطعات فرعي مورد استفاده در قالب و محل استفاده آنها و تحليل قطعات فرعي مورد استفاده در قالب مورد بررسی قرار می گیرد و سعی می شود هنرجو دید کلی پیدا کرده با ابزار آشنا شود و در ادامه بهينه سازي طرح قالب تزريق پلاستيك مورد هدف قرار گیرد.

2- توانايي تحليل مراحل طراحي قالب تزريق

موقعيت اوليه اينسرت ها، كاربرد شبكه پران، نحوه تكميل نماي پلان، نحوه تكميل نماي برش مقطع، نحوه تكميل نقشه قالب، طراحي نماي پلان و برش مقطع و طراحي كلي نقشه قالب پلاستيك در این مرحله آموزش داده می شود.

3-  توليد حفره هاي مختلف بر روي قالب تزريق پلاستيك

تحليل روشهاي توليد حفره بر روي قالب از جمله: روش هاي رسوب گيري الكترو شيميايي براي توليد حفره هاي قالب،  روش هاي هوبينگ سرد براي توليد حفره هاي قالب، روش هاي دستگاه اسپارك براي توليد حفره هاي قالب، روش هاي وايركات براي توليد حفره هاي قالب از جمله مباحث مهم مرحله سوم است.

4- محاسبه وطراحي سيستم هاي پران قالب تزريق پلاستيك

انجام محاسبات شبكه پران و طراحي راهگاه كش از مهمترین مباحث این مرحله آموزش است. مباحثی مثل: طريقه پران از نيمه ثابت قالب، صفحه پران و روشهاي طراحي شبكه پران.

5- محاسبه و طراحي سيستم تغذيه قالب تزريق پلاستيك

انجام محاسبات راهگاه ها، طراحي راهگاههاي گرم و سرد و انجماد براي قالب و طراحي ورودي هاي قالب از مباحث مرحله پنجم می باشد.

6- محاسبه وطراحي سطح جدايش قالب تزريق پلاستيك

انجام محاسبات سطوح جدايش تخت و غير تخت، تحليل سطوح جدايش قالب و همچنین محاسبات مربوط به سيستم تخليه هوا سه قسمت مهم سطح جدایش می باشد.

در این مرحله مباحثی همچون: تحليل سيستم تخليه هوا ي داخل قالب، طراحي سطوح جدايش تخت، طراحي سطوح جدايش غير تخت و طراحي سيستم تخليه هواي قالب بیان می شود.

7- محاسبه و طراحي سيستم خنك كاري قالب تزريق پلاستيك

انجام محاسبات مربـوط بـه انـواع خنـك كـاري صـفحات قالـب نـوع اينتگري، محاسبات مربوط به انواع خنك كاري مجموعـه هـاي اينـسرت-نگهدارنده، محاسبات مربوط به انواع خنك كاري ديگر قطعات قالب، تحليل سيستمهاي خنك كاري، انجام محاسبات مربوط به انواع آب بندها و اتصالات آب، طراحي سيستم آب بندها و اتصالات آب، طراحي سيستم خنك كاري صفحات قالب نوع اينتگري از اهم مطالب این قسمت می باشد.

8- طراحي سيستم هاي استاندارد قالب

تحليل سيستم هاي استاندارد مورد نياز براي طرح موجود، طراحي محل نصب سيستم هاي استاندارد، متغير هاي سيستم قالب دو قسمتي،  روش هاي استفاده از سيستم هاي استاندارد در قالب و سيستم هاي استاندارد مورد نياز قالب هاي دو قسمتي از مباحث انتهایی دوره است.

9- توانايي محاسبه وطراحي اسـپليت هـادر انـواع طـرح هـاي قالـب تزريـق پلاستيك

محاسبات مربوط به اسپليت هاي كشويي، محاسبات مربوط به اسپليت با حركت زاويه دار، محاسبات مربوط به قطعات استاندارد براي قالب هاي نوع اسپليتي، طراحي محل نصب اسپليت ها بر روي قالب، اسپليت هاي كشويي و طراحي اسپليت هاي با حركت زاويه دار.

تزریق پلاستیک

سخن آخر

لازم به ذکر است در این دوره  قالب تزریق پلاستیک ضمن پوشش تمام سرفصل فنی و حرفه ای، سعی بر آن شده است که علاوه بر سرفصل فنی و حرفه تمام موارد کاربردی تزریق پلاستیک بیان شود.

به طوریکه موارد کلی بصورت زیر قابل ذکر است:

  • اصول طراحی قالبهای تزریق پلاستیک
  • شناخت ادوات و تجهیزات تزریق پلاستیک، انواع دستگاه های تزریق پلاستیک و شناسایی تناژ
  • شناخت انواع قالب های فلزی و پران ها و صفحه پران
  • طراحی راه گاه قالب تزریق پلاستیک
  • شناخت راه گاه آب
  • روش های خنک کاری قالب
  • ماشین کاری محفظه قالب
  • پالیش کاری محفظه قالب تزریق پلاستیک
  • شناخت فلزات مناسب برای ساخت محفظه قالب و انواع متریال ساخت پران
  • نکات خریداری قطعات مصرفی قالب
  • فراگیری ریزه کاری های ماشین کاری قطعات قالب تزریق پلاستیک
  • اصول مونتاژ قطعات قالب تزریق پلاستیک
  • شناخت انواع پلاستیک و مواد پلیمری، ابزار آلات ماشین کاری قالب و ابزارهای کارگاه قالب سازی تزریق پلاستیک
  • شناخت دستگاه های تولید محفظه قالب غیر از ماشین کاری (اسپارک، ماشین کاری الکتروشیمیایی و …)
  • آشنایی با نحوه قیمت دهی وبرآورد قیمت قالب و ماشین کاری سی ان سی
  • چیدمان قالب های چند قطعه ای
  • شناخت فلزات گرم کار و انواع روش های سخت کاری
  • آشنایی با نرم افزار mold flow برای شبیه سازی تزریق پلاستیک در قالب

 

 

دیدگاه کاربران
  • پارس دیزاین ۱۲ آبان ۱۴۰۱

    عالی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *