بزودی دوره های مجازی همراه با مدرک فنی حرفه ای و دوره های حضوری بیشتر در شهرهای جدید(منتظرمان باشید)
0

پایتون Python چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

حالت شب

زبان برنامه نويسي پایتون (Python Programming Language)، زبانی با يادگیري آسان محسوب مي شود و از همین رو بسیاري از برنامه نويس هاي تازه كار آن را به عنوان اولین زبان برنامه نويسي خود برمي گزينند، زيرا پایتون Python به عنوان يک زبان همه منظوره (General-Purpose Language) ساخته و توسعه داده شده و محدود به توسعه نوع خاصي از نرم افزارها نیست. به بیان ديگر، ميتوان از آن براي هر كاري، از « تحلیل داده » (Data Analysis) گرفته تا ساخت بازي هاي كامپیوتري استفاده كرد

گواهینامه فنی و حرفه ای دوره برنامه نويسي پايتون (Python) در مهارت خانه

قطعا بعد از گذراندن دوره آموزشی پایتون (Python) یکی از سوالات هنرجویان، نحوه صدور گواهینامه یا مدرک برای هنرجویان دوره می باشد. طبق سرفصل فنی و حرفه ای، حداقل ميزان تحصيلات هنرجویان ديپلم می باشد و باید آشنایی نسبی با رایانه داشته باشند. هر چند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علاقه کودکان و نوجوانان در این حوزه، درصد عمده ای از هنرجویان این دوره آموزشی دانش آموزان بین سنین 12 الی 18 سال می باشند.

دقت شود هر موسسه و آموزشگاهی می تواند مدرک پایان دوره صادر کند اما معتبرترین مدرک دوره پایتون Python از طرف سازمان فنی و حرفه ای صادر می شود. پس از اتمام دوره آموزشی، هنرجو می بایست آزمون تئوری و سپس آزمون عملی را در سازمان مرکز استان امتحان دهد و پس از کسب حداقل نمره قبولی، مدرک برنامه نویس پایتون (python) برای ایشان صادر خواهد شد. مدارک صادر شده از این سازمان دارای کد استاندرد ISCO می باشد که در بیش از 186 کشور دنیا مورد اعتبار می باشد.

حتما سوال پیش می آید که محتوای آموزشی دوره پایتون Python مهارت خانه چیست و چه مواردی در آن آموزش داده می شود. ابتدا تاریخچه ای از پایتون را بیان می کنیم و سپس پیرامون مباحث آموزشی صحبت خواهیم کرد.

در این دوره حضوری سعی شده است که تمامی سرفصل سازمان فنی و حرفه ای پوشش داده شود تا هنرجویان خیالشان از بابت آزمون و مدرک راحت باشد و همچنین موارد بسیاری که هنوز واردسرفصل نشده و مطابق نیاز روز بازار است در دوره گنجانده شود که اهم آن به اختصار توضیح داده می شود.

– تاریخچه پایتون (Python)

برنامه نویس پایتون (Python) اواخر  دهه 1980 در مؤسسه ملی تحقیقات ریاضی و رایانه در کشور هلند توسعه داده شد.

هدف آقای خیدو از توسعهٔ پایتون آن بود که، جانشینی برای زبان برنامه‌نویسی ای‌بی‌سی ایجاد کند و همچنین دارای قابلیت پردازش استثناها را داشته باشد.

پیاده‌سازی پایتون Python در دسامبر ۱۹۸۹ آغاز شد. خیدو طراح اصلی پایتون بود و نقش مداوم او در تصمیم‌گیری پیرامون اهداف پایتون، باعث شد که انجمن پایتون به او لقب دیکتاتور خیرخواه جاویدان را بدهد. در ژانویهٔ ۲۰۱۹ توسعه دهندگان فعال هستهٔ پایتون نیک کولان، برت کانون، بری وارساو، کارول ویلینگ، و خیدو فان روسوم را به عنوان اعضای انجمن انتخاب کردند. از آن زمان خیدو فان روسوم از نامزدی برای انجمن ۲۰۲۰ صرف نظر کرده‌است.

پایتون ۲٫۰ در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۰ با ویژگی‌های مهم و جدید بسیاری منتشر شدکه شامل بازیافت حافظه با قابلیت شناسایی دور و پشتیبانی از یونیکد بود.

ثبت نام در دوره: آموزش دوره حضوری پایتون python در چهارباغ اصفهان

دوره پایتون

-دلایل محبوبیت و جذابیت پایتون (Python)

پایتون Python مجبوب ترین زبان برنامه نویسی دنیا بر اساس گزارش موسسه TIOBE می باشد. این زبان توانسته در پنج سال متوالی بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶  جایگاه اول محبوب ترین زبان برنامه نویسی جهان را کسب کند.

1-سادگی دستورات برنامه نویسی پایتون و راحتی  استفاده از آن

2-داشتن فریمورک ها و کتابخانه های فراوان در زمینه تحلیل داده ها 

3-داشتن قابلیت اجرا بر روی تمامی پلت فرم های نرم افزاری

4- قابلیت طراحی اپلیکیشن

5- قابلیت طراحی وب سایت

6- کاربرد در حوزه شبکه و امنیت اطلاعات

7-داشتن قدرت بسیار زیاد در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

از اهم دلایل محبوبیت این برنامه نویس می باشد.

 

– پایتون (Python) برای چه کسانی مفید است؟

  • برنامه‌نویسان با تجربه‌ای که قصد یادگیری یک زبان جدید را دارند.
  • استارتاپ‌هایی که قصد ارائه نمونه اولیه (Prototype | پروتوتایپ) از پروژه‌های خود را دارند.
  • دانشجویان رشته‌های فنی که نیاز به مهارت برنامه نویسی پایتون دارند
  • دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های مهندسی و علوم انسانی برای اجرای پایان‌ نامه‌های خود.
  • عزیزانی که به دنیای توسعه وب از طریق پایتون علاقه دارند
  • هنرجویانی که علافه به ساخت اپلیکیشن و بازی های رایانه ای دارند.
  • علاقه مندان به دنیای هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و عمیق
  • و همه عزیزانی که هیچ پیشنیازی از دنیای برنامه نویسی ندارند ولی به آن علاقه دارند و می‌خواهند با ورود به حوزه‌های تخصصی کسب درآمد کنند.

بیشتر بخوانید: اندروید Android چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مراحل آموزش پایتون (Python) طبق سرفصل فنی و حرفه ای چگونه است؟

1- نصب برنامه پایتون Python و روش هاي اجراي کد در آن

اولین گام شامل: معرفي زبان پايتون و طريقه نصب و اجرای برنامه نويس پایتون، آشنايي با انواع IDE ها، کار با متغییرها عبارات و دستورات، بکارگیری casting ها در پايتون، بکار گیری عملگرها و عملوندها در جای خود، کار با ساختمان داده ها در پايتون. همچنین در این مرحله تفاوت های بین رشته و لیست و تاپل بیان می شود

کار با رشته ها  (Star)، ايجاد و حذف و آپديت و انواع متد، کار با تاپل ها(Tuple) ايجاد و حذف و آپديت و انواع متد و کار با مجموعه ها (Set) ايجاد و حذف و آپديت و انواع متد.

2- کار با شرط ها و حلقه های تکرار

بعد از آشنایی کلی با برنامه نویس و اجرای آن، نوبت به بیان دستورات شرطی و انواع حلقه های تکرار (مشابه دیگر برنامه نویسی ها) می رسد.

عبارات شرطي و عملگرهای منطقي، دستورات شرطي و return، بکارگیری دستور IF و Else و Leif در حالتهای مختلف، بکارگیری دستور For و While و Try Except و بیان چندین مثال کاربردی متناسب با رشته و نیاز هنرجویان از مهارت های این مرحله آموزشی می باشد.

3- بررسي Function ها در زبان پايتون

برسي Function و ساختار اوليه آن در زبان پايتون، برسي کلمه کليدي return در function ها در زبان پايتون و نحوه فراخواني توابع در زبان پايتون، برسي Default Value و ترتيب پارامترها در function ها و نحوه مقدار دهي پارامتر بر اساس نام در زمان فراخواني از مهمترین مباحث این قسمت می باشد.

4- کار با فايل ها در زبان پايتون

نحوه و بررسي فايل ها، نحوه ساختار فايل و خواندن و نوشتن فايل ها، بررسي function هاي مربوط به فايل در زبان پايتون شامل

(open  Write , Read , Append , With)، بررسي حلقه هاي شرطي مربوط به فايل در زبان پايتون، تابع redline براي خواندن خطوط يک فايل و توابع tell و seek و نقش آن ها در خواندن محتويات فايل ها بر اساس موقيعيت Cursor

5- بررسي Map و استفاده از Lambda زبان پايتون

نحوه و بررسي ساختار پايه ی Lambda در زبان پايتون، نحوه و بررسي فانکشن Map و استفاده از Lambda در آن، نحوه و بررسي فانکشن Filter در زبان پايتون، نحوه و بررسي Zip درپايتون، کار با انواع فرمت ها Csv و JSON و XML، بکارگیری فايل CSV، بکارگيري زبان برنامه نويسي XML در زبان پايتون، بکارگيري زبان JSON در زبان پايتون از قسمت های مهم و پایه ای آموزش پایتون است.

و بالاخره در انتها

6- شي گرايي در پايتون

مفاهيم پايه شئ گرايي، تعريف کلاس، نحوه ايجاد اشياء و وراثت، آشنايي با تابع init، ساخت بانک اطلاعاتي و دستورات MySQL، ايجاد بانک ساده در پايتون و ارتباط با دستور Connect، واسط گرافیکي در زبان پايتون، نحوه نصب کتابخانه های گرافیکي در پايتون و کتابخانه Tkinter و آشنایی با Web Scraping (استخراج اطلاعات از وب) در پایتون، آخرین مفاهیم این دوره آموزشی می باشد.

سرفصل دوره پایتون Pythonدر سازمان فنی و حرفه ای چیست؟

سازمان فنی و حرفه ای دوره ای تحت عنوان “برنامه نويسی پایتون” در گروه شغلی فناوری اطلاعات ارائه داده است. کد ایسکو برای این دوره 351230530000111 است که در سال 1399 تدوین شده است. سرفصل ارائه شده به شرح زیر است:

1- نصب برنامه پايتون و روشهای اجرای کد در آن

2- کار با متغییرها عبارات و دستورات

3- کار با ساختمان داده ها در پايتون

4- کار با شره ها و حلقه های تکرار

5- بررسي Function ها در زبان پايتون

6- کار با فايل ها و بررسي Map و استفاده از Lambda

7- کار با انواع فرمت ها Csv و JSON و XML

8- شي گرای در پايتون و ساخت بانک اطلاعاتي و دستورات MY SQL و واسط گرافیکي در زبان پايتون

 

سخن آخر

لازم به ذکر است در این دوره آموزشی ضمن پوشش تمام سرفصل فنی و حرفه ای و تهیه جزوه ای برای هنرجویان که کار آزمون تئوری را راحتر خواهد کرد، سعی بر آن شده است که تمام موارد کاربردی پایتون بیان شود. با آموزش و کمی علاقه می توان اپلیکیشن های کاربردی و درآمدزایی از این برنامه نویس ساخت.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *