بزودی دوره های مجازی همراه با مدرک فنی حرفه ای و دوره های حضوری بیشتر در شهرهای جدید(منتظرمان باشید)
0

CNC سی ان سی چیست؟ انواع دستگاه CNC

حالت شب

CNC از عبارت انگلیسی Computer Numerical Control و به معنی کنترل عددی رایانه‌ای می‌باشد. این دستگاه شامل یک رایانه کوچک است که در اصل به عنوان واحد کنترل دستگاه عمل می کند و تا حد امکان مدارهای سخت‌افزار اضافی در واحد کنترل حذف شده است.

این رایانه وظیفه ارسال برنامه‌های لازم جهت برش و یا حک فلزات و غیر فلزات را بر عهده دارد. در واقع، تمام مراحل انجام کار و ابعاد نهایی قطعات از طریق رایانه به دستگاه ارسال می‌شود.

به همین دلیل برش CNC را می‌توان مانند یک ربات دانست که با برنامه‌ریزی کار کرده و از دستورالعمل‌های کاربر پیروی می کند. در دستگاه برش CNC برنامه در حافظه کامپیوتر ذخیره می‌شود و برنامه‌نویس به راحتی می‌تواند کدها، برنامه‌ها و الزامات را نوشته و ویرایش نماید. برنامه نوشته شده قابلیت استفاده برای قسمت‌های مختلف را داشته و نیازی به تکرار دوباره نمی‌باشد.

معرفی دوره: آموزش دوره حضوری CNC در چهارباغ اصفهان با مدرک فنی و حرفه ای

گواهینامه فنی حرفه ای دوره اپراتور سی ان سی CNC در مهارت خانه

قطعا بعد از گذراندن دوره آموزشی پودمان CNC یکی از سوالات هنرجویان، نحوه صدور گواهینامه یا مدرک برای هنرجویان دوره می باشد. طبق سرفصل فنی و حرفه ای، حداقل ميزان تحصيلات هنرجویان فوق ديپلم فني می باشد و باید آشنایی نسبی با رایانه داشته باشند.

دقت شود هر موسسه و آموزشگاهی می تواند مدرک پایان دوره صادر کند اما معتبرترین مدرک دوره سی ان سی از طرف سازمان فنی و حرفه ای صادر می شود.

مراحل صدور مدرک فنی و حرفه ای دوره CNC

پس از اتمام دوره آموزشی، هنرجو می بایست آزمون تئوری و سپس آزمون عملی را در سازمان مرکز استان امتحان دهد و پس از کسب حداقل نمره قبولی، مدرک طراح قالب تزریق پلاستيك برای ایشان صادر خواهد شد. مدارک صادر شده از این سازمان دارای کد استاندرد ISCO می باشد که در بیش از 186 کشور دنیا مورد اعتبار می باشد.

حتما سوال پیش می آید که محتوای آموزشی دوره سی ان سی مهارت خانه چیست و چه مواردی در آن آموزش داده می شود. ابتدا به بررسی اجمالی کلیات سی ان سی و کاربرد و انواع دستگاه CNC می پردازیم و سپس پیرامون مباحث آموزشی صحبت خواهیم کرد.

در این دوره حضوری سعی شده است که تمامی سرفصل سازمان فنی و حرفه ای پوشش داده شود تا هنرجویان خیالشان از بابت آزمون و مدرک راحت باشد و همچنین موارد بسیاری که هنوز واردسرفصل نشده و مطابق نیاز روز بازار است در دوره گنجانده شود که اهم آن به اختصار توضیح داده می شود.

مروری کلی بر cnc

تقریبا تمام مواد با استفاده از CNC قابل ماشین‌کاری هستند که به آن ماشین کاری cnc می گویند. اما به طور کلی،  انتخاب مصالح اولیه به نوع فعالیت و محصولی که مد نظر دارید بستگی دارد.

موادی که به صورت معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: آلومینیوم، برنج، مس، استیل، تیتانیوم، چوب فوم، فایبرگلس و انواع پلاستیک.
ابزارهای مختلفی بر روی دستگاه برش CNC قابل اجرا و استفاده هستند که از این میان می‌توان به دستگاه تراش، دستگاه فرز و ماشین حفاری اشاره کرد.

این ابزارها با برداشتن و حذف کردن بخش‌هایی از مواد از جمله فلزات و غیر فلزات، آن‌ها را به شکل‌ها و طرح‌های مختلف (گرد، چهارگوشه و …) درمی‌آورند.

در روش‌های سنتی، حضور اپراتور و نظارت وی بر روند انجام کار ضرورت داشت، در حالی که در دستگاه CNC نقش اپراتور به حداقل رسیده و صرفا باید برنامه و دستورالعمل‌ها را در کامپیوتر اجرا کرده و بقیه کار را کامپیوتر به صورت خودکار انجام خواهد داد.

ماشین‌های CNC معمولا در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند:

1- تکنولوژی ماشین‌کاری معمولی، این دسته شامل تکنولوژی‌های زیر می‌باشد:
الف) دریل‌ها: این ابزار با چرخش و نفوذ به داخل قطعه مورد نظر موجب ایجاد طرح‌ها و اشکال جدید می‌شود.
ب) ابزارهای تراش: این ابزارها قطعات را بر خلاف حرکت مته دریل به چرخش در می‌آورند. این ابزار به صورت معمول تماس مستقیم با مواد برقرار می‌کند. این ماشین‌آلات از ابزارهای برش دوار جهت حذف مواد از روی قطعه اصلی بهره می‌برند.
پ) ماشین‌آلات فرز: این ماشین‌آلات را می‌توان معمول‌ترین دستگاه‌های CNC دانست.
2-تکنولوژی ماشین‌کاری نوین، این دسته شامل موارد زیر می‌باشد:
الف) ماشین‌کاری الکتریکی یا شیمیایی: امروزه تکنولوژی‌های جدیدی وجود دارند که از تکنیک‌های مخصوصی برای برش مواد استفاده می‌کنند.در این زمینه می‌توان به ماشین‌کاری الکترومغناطیسی و ماشین‌کاری الکتروشیمیایی اشاره کرد.

این تکنولوژی‌ها بسیار تخصصی بوده و در موارد خاص برای تولید انبوه و نوع خاصی از مواد استفاده می‌شوند.
ب) دیگر ابزارهای برش: از این ابزارها می‌توان به دستگاه لیزر cnc ماشین‌آلات برش اکسیژن، ماشین‌آلات برش پلاسما و تکنولوژی برش واترجت اشاره کرد.

پرکاربردترین ماشین های سی ان سی نیز آشنا می شوید.

  • دستگاه برش سی ان سی
  • ماشین تراش سی ان سی
  • برش پلاسما
  • دستگاه برش واترجت سی ان سی
  • ماشین کاری تخلیه الکتریکی
  • حکاکی روی چوب

1. دستگاه برش سی ان سی

دستگاه های برش CNC از این قابلیت برخوردار هستند که با ورودی عدد و حروف عمل کنند. در این حالت ابزارها در فاصله های متفاوت کنترل می شوند.

معمولا زبان برنامه نویسی برای این دستگاه G-code است. ولی ممکن است تیم تولید زبان برنامه نویسی منحصر به فردی را برای دستگاه در نظر بگیرند.

توضیح آنکه در حالت کلی دستگاه های برش CNC از سه محور X، Y و Z استفاده می کنند. اما اکثر دستگاه های برش امروزی سه محور دیگر را نیز در برش های خود مد نظر قرار می دهند.

دستگاه برش cnc

2. ماشین تراش سی ان سی

در ماشین های تراش، قطعات در مسیرهای دایره ای برش می خورند. با وجود تکنولوژی CNC برش هایی که در ماشین تراش انجام می شود بسیار دقیق و ظریف هستند. به همین دلیل از این دستگاه ها در طراحی های پیچیده استفاده می شود.

دستگاه تراش cnc

روی هم رفته، عملکرد کلی دستگاه های برش و تراش یکسان است. همانند دستگاه برش، دستگاه های تراش نیز با استفاده زبان برنامه نویسی G-Code یا زبان برنامه نویسی مورد نظر تیم تولید راه اندازی می شود. هرچند دستگاه تراش فقط از دو محور X و Z استفاده می شود.

3. برش پلاسما

برش پلاسما

 

در برش پلاسما، موارد مورد نظر با مشعل پلاسما بریده می شوند. این پروسه معمولا روی موادی از جنس فلز انجام می شود اما روی مواد دیگر نیز انجام پذیر است.

پلاسما به منظور ایجاد سرعت و حرارت مورد نیاز برای برش فلز از ترکیبی از گاز های فشرده و محورهای الکترونیکی انجام می شود.

معرفی دوره: آموزش دوره حضوری کتیا (سطح 1) در چهارباغ اصفهان با مدرک

4. دستگاه برش واترجت سی ان سی

واترجت های CNC ابزارهایی هستند که برش های دقیقی را مواد مقاوم نظیر فلز و گرانیت ایجاد می کنند. در این دستگاه از انرژی آب با فشار بسیار بالا استفاده می شود.

در برخی از موارد، آب با شن یا دیگر مواد مستحکم ترکیب می شود. قطعات ماشین های کارخانه ها غالبا با استفاده از این دستگاه ها تولید می شوند.

دستگاه برش واترجت برای ایجاد برش روی موادی ساخته شد که توانایی مقاومت در برابر حرارت ناشی از دستگاه های CNC نداشتند.

به این ترتیب شاهد استفاده از واترجت در بسیاری از موارد هستیم. واترجت عملکرد بسیار خوبی در زمینه ایجاد برش و تورفتگی در مواد دارد.

علاوه بر این دستگاه برش واترجت در مواردی که نیاز به ایجاد برش ها بسیار تمیز باشد نیز به کار برده می شوند چرا که
عدم ایجاد حرارت در هنگام برش از تغییر شکل موادی از قبیل آهن هنگام برش جلوگیری می کند.

برش واترجت cnc چیست

5. ماشین کاری تخلیه الکتریکی

این ماشین ها که با نام EDM نیز شناخته می شوند با استفاده از جرقه های الکترونیکی مواد را ذوب می کنند. در دستگاه های EDM امروزی تخلیه بار الکتریکی میان دو الکترود صورت می گیرد و به این ترتیب بخش هایی از ماده مورد نظر ذوب می شوند.

زمانی که فاصله دو الکترود کم شود شدت تخلیه بار الکتریکی به مراتب بیشتر می شود.

 

دستگاه ماشین کاری تخلیه الکتریکی

 

6. حکاکی روی چوب

در این حالت دستگاه CNC از محور های متعددی استفاده می کند و چوب را درست مانند یک دستگاه برش حفر می کند. در این حالت دستگاه CNC به صورت انحصاری برای استفاده در قطعات چوبی طراحی و اجرا می شود.

حکاکی روی چوب

 

سازمان فنی و حرفه ای دوره ای تحت عنوان “برنامه نویسی CNC” در گروه شغلی مکانیک ارائه داده است. کد ایسکو برای این دوره 722320410130011 است که در سال 1392 تدوین شده است. سرفصل ارائه شده به شرح زیر است:

– نصب و راه اندازي نرم افزار ( شبيه ساز )

– راه اندازي ماشين CNC

– تعيين مراحل كار طبق نقشه كار و انتخاب ابزار مناسب

– برنامه نويسي ماشين هاي CNC و شبيه سازي روي نرم افزار

– اجراي برنامه روي دستگاه CNC و كنترل قطعه

آنچه در دوره حضوری cnc آموزش داده می شود

لازم به ذکر است در این دوره ضمن پوشش تمام سرفصل فنی و حرفه ای، سعی بر آن شده است که علاوه بر سرفصل فنی و حرفه تمام موارد کاربردی دستگاه سی ان سی بیان شود.

به طوریکه موارد کلی بصورت زیر قابل ذکر است:

الف) آموزش نرم افزار کتیا، شامل:

      • توانایی شناخت انواع نقشه‌های صنعتی
      • مهارت کار با محیط اسکچر در کتیا
      • توانایی مدل‌سازی قطعات در محیط پارت دیزاین
      • توانایی مدل‌سازی قطعات پیچیده با ابزارهای Boolean Operation
      • آموختن نحوه‌ی رندرگیری در کتیا
      • توانایی اختصاص دادن مصالح موردنیاز به قطعات طراحی شده و محاسبات مربوط به مرکز ثقل و مرکز جرم قطعه
      • آموزش کامل عملیات مونتاژکاری در محیط Assembly Design
      • توانایی ترسیم نقشه‌ها با استفاده از محیط Drafting
      • توانایی ایجاد نقشه‌های مرکب و همچنین جداول مرکب استاندارد
      • آموختن نحوه‌ی ایجاد نقشه‌های پرسپکتیو انفجاری و همچنین بالن‌گذاری بر روی قطعات
      • آشنایی کامل با انواع رزوه و همچنین رزوه‌های اینچی
      • تسلط یافتن بر تنظیمات موردنظر در کتیا و همچنین سیستم تبدیل واحد در نرم‌افزار
      • آموزش کامل نحوه‌ی تهیه‌ی خروجی‌های مختلف از نرم‌افزار برای استفاده در دیگر نرم‌افزارها مانند پاورمیل، آباکوس، مسترکم و …
      • آشنایی با سیم و سطح
      • ایجاد Helix

ب) اپراتوری CNC، شامل:

        • تسلط بر G-CODE نویسی دستی
        • کنترلرشناسی
        • اپراتوری تراش سی ان سی و سیکل‌ها
        • اپراتوری فرز سی ان سی
        • آموزش کامل شبیه‌سازی CNC با نرم‌افزار SSCNC: این نرم‌افزار و قابلیت‌های ویژه‌ی آن در ادامه‌ی این مقاله به‌طور کامل معرفی خواهد شد.
        • ابزارشناسی و شناخت انواع فلزات

پ) تلرانس‌گذاری:

یکی از مهم‌ترین موضوعات در ساختِ قطعات، تلرانس ابعادی و همچنین هندسی است. دوره‌ی تلرانس‌گذاری هندسی در بسیاری از کشورهای پیشرفته به‌صورت الزامی برای مهندسین مکانیک برگزار می‌شود.

در این دوره نیز شما قادر خواهید بود تا بصورت کامل به مبحث تلرانس‌گذاری هندسی و ابعادی ( GD&T ) مسلط شوید.

ت) مسترکم:

یکی از بهترین نرم‌افزارها برای استفاده در دستگاه تراش، نرم‌افزار MasterCAM است.

در این دوره قادر خواهید بود تا به‌صورت کامل و کاربردی، نحوه‌ی استفاده از این نرم‌افزار را بیاموزید.

ث) پاورمیل:

یکی دیگر از نرم‌افزارهای بسیار مهمی که در پودمان جامع CNC آموخته و بر آن مسلط می‌شوید، نرم‌افزار Powermill است.

با استفاده از این نرم‌افزار شما خواهید توانست جی کدهای لازم برای دستگاه فرز تهیه و با استفاده از آنها از دستگاه فرز CNC استفاده کنید.

ج) کلید فولاد:

آخرین مبحث پودمان جامع CNC مجتمع آموزشی امیرکبیر، کلید فولاد است. مهندسین مکانیک قطعاً با عنوان « کلید فولاد » آشنا هستند.

شبیه‌سازی CNC با استفاده از نرم‌افزار SSCNC

نرم‌افزار SSCNC در واقع برای شروع به یادگیری CNC تولید شده است و با توجه به ویژگی‌های بارزِ آن، بسیار مورد توجه کارآموزان CNC قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این نرم‌افزار، قابلیت شبیه‌سازی هر دو دستگاه تراش و فرز است. با استفاده از این نرم‌افزار قادر خواهید بود تا G-CODE های نوشته شده را تست کرده و از صحت عملکرد آنها اطمینان حاصل کنید.

از جمله قابلیت‌های دیگری که این نرم‌افزار دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نرم‌افزار SSCNC یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارها برای شبیه‌سازی دستگاه‌های CNC است.
  • در این نرم‌افزار دستگاه‌های متعدد CNC پشتیبانی می‌شود و بنابراین شما می‌توانید عملیات تراش و فرز را بر روی طیف وسیعی از دستگاه‌های مختلف شبیه‌سازی نمائید.

برای اینکه بیشتر با قدرت این نرم‌افزار آشنا شوید، کافی است بدانید که در این نرم‌افزار بیشتر از 65 دستگاه مختلف پشتیبانی شده و شما قادر خواهید بود تا عملیات شبیه‌سازی را بر روی تمامِ این دستگاه‌ها با جزئیات کامل انجام دهید.

  • امکان اصلاح و همچنین عیب‌یابی کدهای دستوری بر روی تمامی دستگاه‌های تحت پوشش، با استفاده از نرم‌افزار SSCNC مقدور خواهد بود.
  • با استفاده از این نرم‌افزار قادر خواهید بود تا به‌طور کامل آموزش برنامه‌نویسی G-CODE و همچنین M-CODE را برای هر دو دستگاه تراش و فرز CNC انجام دهید.
  • علیرغم داشتن قابلیت‌های بسیار زیاد، یادگیری و کار با این نرم‌افزار ساده است. این موضوع به‌دلیل محیط کاربر پسندِ آن است.
  • هنگام شبیه‌سازی، امکان دیدن قطعه از زوایای مختلف در این نرم‌افزار امکان‌پذیر بوده و این قابلیت سبب خواهد شد تا دید بسیار مناسبی نسبت به قطعه‌ی طراحی شده و همچنین مشکلاتِ آن قبل از تولید بیابید.
  • نرم‌افزار SSCNC قابلیت استفاده به‌صورت شبکه‌ای را نیز داشته و با استفاده از این ویژگی، امکان استفاده از آن توسط چند کاربر فراهم خواهد شد.

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *