بزودی دوره های مجازی همراه با مدرک فنی حرفه ای و دوره های حضوری بیشتر در شهرهای جدید(منتظرمان باشید)
0

ICDL یا مهارت های هفتگانه کامپیوتر چیست؟

حالت شب

ICDL شامل مهارت های هفتگانه کامپیوتر است و شامل: مبانی رایانه، Windows ،Internet ،Word ،Excle ،Access و Powerpoint می باشد. یادگیری این هفت مهارت تقریبا برای تمامی مشاغل ضروری به نظر می رسد. خوشبختانه شرط اولیه اکثر آزمون های استخدامی شرکت ها، موسسات، آموزش و پرورش و حتی جذب هیات علمی دانشگاه ها، داشتن مدرک ICDL می باشد.

گواهینامه بین المللی مهارت های هفتگانه یا icdl

گواهینامه بین المللی کامپیوتر (Computer Driving Licence international) یا همان مدرک ICDL گواهینامه پایه ای کار با کامپیوتر است که توسط مؤسسه ICDL در ایرلند صادر می گردد.

این مؤسسه بین المللی بیش از ۳۰ سال است که آغاز به فعالیت نموده و در مدت مذکور توانسته مدرک جهانی کامپیوتر را به تأیید اتحادیه اروپا برساند و گواهینامه بین المللی کامپیوتر صادره توسط موسسه ICDL در ۱۴۰ کشور جهان معتبر می باشد.

در ایران نیز سازمان های مثل سازمان فنی و حرفه ای مدرک ICDL فنی حرفه ای صادر می کنند. مدارک صادر شده از این سازمان دارای کد استاندرد ISCO می باشد که در بیش از 186 کشور دنیا مورد اعتبار می باشد. دانستن این نکته الزامیست که هنرجو پس از گذراندن دوره آموزشی طی دومرحله، (1) آزمون تئوری و (2) آزمون عملی و کسب حدنصاب کافی، مدرک ICDL را دریافت خواهد کرد.

دوره ICDL

ثبت نام دوره: آموزش دوره حضوری icdl ( مهارت های هفتگانه ) در چهارباغ اصفهان با مدرک فنی حرفه ای

در دوره ICDL چه مواردی آموزش داده می شود؟

حتما سوال پیش می آید که محتوای آموزشی دوره مهارت هفتگانه چیست و چه مواردی در آن آموزش داده می شود. در ادامه هفت مهارت به طور خلاصه شرح داده خواهد شد.

1- مفاهیم IT و به کارگیری سيستم

IT مخفف عبارت Information Technology می باشد و به مفهوم به کارگیری، مطالعه، بازیابی و ایجاد تغییر در داده ها و اطلاعات می باشد. مهمترین موارد آموزش این قسمت شامل: مفاهيم پايه سخت افزار و نرم افزار، مفهوم نرم افزار (Software)، انواع شبكه

(Types Network)، مفهوم انتقال داده (Transfer Data)، دنياي الكترونيك (world Electronic)، ارتباط (Communication)، شناسايي (Identity)، تاييد (Authentication)، حافظه و مخازن ذخيره سازي (Storage and Memory)، مفهوم ديواره آتش (Firewall)، قانون حق كپي (Copyright)، بررسي سلامت (Health)، بررسي ويروس ها (Viruses) و….

جالب است در این قسمت آموزش موارد بهداشتی مثل طرز قرار گیری در پشت سیستم، رعايت ارگونومي هنگام کار با سیستم، فاصله تا سیستم، ارتفاع مناسب صندلی و … نیز آموزش داده می شود.

2- کار با سیستم عامل

بعد از آموزش مفاهیم پایه و ابتدایی سراغ سیستم عامل به روز خواهیم رفت و مواردی همچون: محيط كار ويندوز، اصول تنظيم تاريخ و ساعت رايانه، اصول تنظيم حجم صدا، معرفي PAINT، معرفی WORD PAD، معرفی NOTEPAD و Calculator.

لازم به توضیح است همین آموزش ساده نرم افزار Paint برای بسیاری از کارهای اداری و حتی ویرایش مقالات و کتاب ضروری و مهم است و این نرم افزار ساده تا اندازه زیادی می تواند قابلیت های فتوشاپ را انجام دهد. بسیاری از هنرجویان در ابتدا فکر می کنند مباحث ابتدایی را مسلط هستند ولی به محض شرکت در جلسات ابتدایی اعتراف می کنند که از دانستن و مهارت بسیاری از موارد ساده ولی بسیار کاربردی غافل بوده اند.

در این مرحله همچنین مواردی مثل: روش رمزگذاري ويندوز، رايت سي دي، ضد ويروس ها، انواع ابزار ذخيره سازي فايل ها و پوشه ها، تنظيمات ميزكار ويندوز، فشرده سازي فايل و … آموزش داده می شود

3- کار با اینترنت

مهارت سوم از مجموعه مهارت های هفتگانه، کار با اینترنت است. خیلی از هنرجویان تصور می کنند کار با اینترنت فقط همان گوگل است درحالیکه در این دوره مواردی همانند: Hyperlink –URL – ISP، تركيب و ساختار يك آدرس وب، گواهينامه ديجيتالي و رمزدار نمودن اطلاعات، پذيرفتن، جلوگيري از بخش up –pop، سرويس پيام كوتاه و VOIP، نرم افزار outlook، كنترل دسترسي به اينترنت توسط والدين، كار با History و تنظيمات آن، رعايت اصول امنيتي  و در انتها ايجاد و ساختار يك آدرس پست الكترونيك آموزش داده می شود.

4- واژه پردازی با Word

مهارت بعدی تایپ با نرم افزار word  است. همه ما تا اندازه ای با این نرم افزار آشنایی داریم، اما در مواردی مثل صفحه گذاری، ویرایش یک کلمه که مکررا نگارش شده است، علائم نگارشی و … تسلط کافی نداریم. بهتر است بدانیم موارد آموزشی این قسمت شامل: الگو، دياگرام ،پس زمينه سند، نوشته هاي چند ستوني، كنترل گرامري خودكار، ليستهاي نشان گزاري شـده، پـرش هـا، جدول، فرمول نويسي، سرصـفحه و پاصـفحه، شـماره صـفحه ويژگي hyperlink، سمبل ها، جداكننده سطر و صفحه، ادغام پستي، ويژگي Autocorrect ويژگي، Auto text، تنظيم جلوه هاي فونت، پاراگراف، فرمت هاي فايل، درج تصوير، پاورقي، نمودار، جلوه هنري متن، ترتيب قرارگيري و گروه بندي اشكال، جداسازي كلمات با خط فاصله می باشد.

با توجه به موارد فوق، پرواضح است که حتی یک منشی شرکت کوچک هم باید این مهارت را فراگرفته باشد زیراکه تایپ و نامه نگاری از کارهای اجتناب پذیر یک کارمند خواهد بود.

ثبت نام دوره: دوره مجازی آموزش مهارت های هفتگانه ICDL با مدرک فنی حرفه ای

5- کار با صفحه گستر Excel

نرم افزار اکسل، پنجمین مهارت ICDL می باشد که مورد توجه بسیاری از مهندسین و حتی رشته حسابداری می باشد. محیط سلولی و فرمول نویسی صفحه اکسل موجب کارایی و کاربرد فراوان این نرم افزار شده است.

از مهمترین سرفصل این قسمت می توان به:

يادداشـت گـذاري روي داده هـا، خطاهـا در Excel، آدرس دهي خانه ها، نماي برنامه Excel، ثابت نگهداشتن سـطرها يا ستون ها، سازماندهي داده ها، ترسيم جدول، قالب بندي خانه ها، فيلتـر كردن و جستجوي داده ها، فرمول نويسي، ايجاد نمودار، توابع كاربردي، فرمول نویسی، رسم نمودار ها و ذخیره فایل های ساخته شده دانست.

6- کار با پایگاه داده Access

معمولا هنرجویان دوره ICDL با این مهارت ناآشنا هستند و برای پاسخ به سوالات این قسمت در آزمون تئوری، نقطه ضعفی دارند. مهمترین سرفصل دوره Access: برنامه Access و كاربرد آن، اصول طراحي بانك اطلاعاتي، نرمال سازي و شاخص(Index)، ويژگي هاي فيلدها، ايجاد جدول به كمك ويزارد، رابطه ها، ايجاد گذرواژه براي بانك اطلاعاتي، فرم ها، كنترل ها، بازكردن يك فايل موجود، ايجاد بانك اطلاعاتي جديد، ايجاد جدول در نمـاي Datasheet، ايجـاد بانـك اطلاعـات نمونه، توليدجدول ،كار با جدول ها، افزودن فيلد محاسـباتي بـه فـرم، پرس و جوها، پرس و جوي پارامتري، كاربا گزارش، فيلتر نمودن داده ها، ايجاد Switchboard، نمايش خودكار فرم،چاپ همه موارد.

7- ارائه مطلب با Power point

مهارت هفتم از مجموعه مهارت های هفت گانه، پاورپونت است. نرم افزاری که یادآور ارائه سمینارها و کنفرانس های زمان دانشجویی است. ورژن های جدید پاورپونت قابلیت ها و جلوه های ویژه بیشتری نسبت به قبل دارا می باشد که کسب مهارت و تسلط در این قسمت را می طلبد. مهمترین سرفصل این مرحله شامل:

برنامه PowerPoint و كاربرد آن، اسلايد ،فايل هاي برنامه، نحوه درج يادداشـت، شـماره اسـلايد، Transition، نمـايش سفارشي، دكمه هاي عملياتيMaster Slide، فرمت هاي ذخيره پس زمينه اسلايد، طراحـي اسـلايد، پنهـان نمودن اسلايد، كاركردن با تصـاوير، صـدا، نمـودار، پويانمـايي، انيميشن متن، ايجاد پيوند، زمانبندي نمايش اسـلايدها، سـاخت Package نمايشي و …  می باشد.

سخن آخر

با توجه به اینکه حرکت به سمت دولت الکترونیک و حذف کاغذ از ادارات دولتی می باشد، تمامی کارمندان دولتی و شرکت های خصوصی ملزم به یادگیری رایانه و استفاده از آن می باشند.

از مهمترین کارایی و استفاده از مدرک ICDL می توان به کارمندان شرکت های دولتی و غیردولتی، کارمندان شهرداری، ارائه بعنوان رزومه برای مصاحبه آزمون دکتری و همچنین جهت مصاحبه آزمون های استخدامی پیمانی و آزمون آموزش و پرورش و آزمون وکلای دادگستری، پروانه مشاوره خانواده اشاره کرد.

همچنین جهت اخذ پروانه برخی رشته ها و حرفه ها، راه اندازی کافی نت، مجوز آموزشگاه و صدور دیگر مجوزات، نیازمند گذراندن این دوره و گرفتن مدرک ICDL می باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *